Magabiztossá teszi a gyerekeket ha megdolgoznak egy-egy sajét készítésű alkotással
Több dimenzió
„Hogy miért fontos ez? Mert fantasztikus fejlesztő terület. Hihetetlen hatással a személyes kompetenciákra, az önbecsülésre, az aktivitásra. Fejleszti a figyelemkoncentrációt, a finommotorikát, és az összes gondolkodási képességet. Mivel lerajzolni csak azt tudjuk, amiről ismeretünk van, így tanulási eszközzé is válhat a vizuális megjelenítés. Nemcsak vizuális kommunikációfejlesztés ez, annál sokkal több” – sorolta a rajzos tevékenységek hasznát L. Ritók Nóra művészet pedagógus, a berettyóújfalui Igazgyöngy Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója. Ahogy magyarázza, az alkotás érzelmi többlettel fejeli meg a tanulási folyamatot, segítve a bevésést, az örömteli tevékenység fejlesztő hatásának kiteljesülését. Mindez nem csak az egyénre, a közösségre is pozitívan hat. „A csoportos alkotás a szociális kompetenciákon belül a társas készségeket fejleszti hihetetlenül, így remek integrációs eszközzé válhat. Minden nap, minden gyereknek szüksége lenne erre a tevékenységre” – hangsúlyozza a szakember.
Véleményét óvónők is megerősítik. „Gyakran látjuk, hogy a szülők mindenféle különórára hordják a kicsiket, napközben, intézményen belül és aztán óvodán kívül is. Ezzel egy bizonyos mértékig semmi baj nincs, de nem szabad túlzásba esni. A leterhelt gyerekek nem tudnak, nem mernek elmélyedni a szabad játékban, nem feledkeznek bele az alkotásba. Ehelyett örökös készenlétben állnak, mikor viszi el őket a nyelvtanár, a néptáncos vagy a sakkoktató a következő foglalkozásra. A koncentráció fejlesztéséhez pedig nagy szükség van az időkereteket figyelmen kívül hagyó, elmélyült tevékenységre ” – magyarázzák az összefüggést az Origo által megkérdezett a pedagógusok. Arról nem is beszélve, hogy a finommotorika fejlesztésének az iskolát megelőzően óriási szerepe van.
Mindegy, hogy mit és mivel, csak alkosson valamit saját kezűleg
Forrás: SCANPIX/Jan Hĺkan Dahlström
A játék témakörben megkérdezett neuropszichológus szakértőnk, Lehőcz Márta Luca szintén megerősített bennünket minden kreatív tevékenység fontosságában. „Minden, amit a gyermek saját kezével készít el, amiért megdolgozik, az magabiztosságot ad” – emeli ki számos pozitív hatás közül az egyiket. A „már képes vagyok rá” érzése megszilárdít és szárnyakat ad a további fejlődéshez. „Ne ódzkodjunk a fekete színtől” – kéri -, „ha ahhoz nyúl a kicsi, használja bátran.”
Versenyben a számítógéppel
Hiába vagyunk tisztában pozitív vonatkozásaival, sokszor nem egyszerű asztalhoz ültetni a lurkókat. Nem csoda, hiszen a filctollak és a zsírkréták ma táblagépekkel, játékkonzolokkal állnak versenyben. Jól tudják ezt a játékgyártók is, ezért izgalmasabbnál izgalmasabb termékekkel lépnek a piacra. A festés rég nem csak festék és ecset találkozása, rajzolni sem csak színessel lehet. Az első állomás a kimosható filctoll és az ujjfesték, a haladók festékszóróval, csillámos filcekkel, ablakfestő zsírkrétával hagyhatnak nyomot maguk után, kreativitásuk kiélését divattervező készletek segítik. Kiszínezhető papírkuckót és táskát is vásárolhatunk utóbbi különböző méretben kapható és mosható, így a színezésnek újra és újra neki lehet állni. Ha üvegmatricát, tetoválást, csillogó matricát készítene a gyerek, annak sincs akadálya.
Dicséret felsőfokon
A gyerkőc rajzmániájának korszaka tökéletes lehetőség a szülőknek is, hogy fejlesszék kompetenciáikat a dicséretben. Mit lehet mondani a napi öt, vicces kinézetű pálcikaemberekkel, részeges kerekű vonatokkal, emeletes házakkal telezsúfolt rajzra? Adele Faber és Elaine Mazlish furcsa című, ám annál hasznosabb könyve (Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje) általános, ám jól alkalmazható mankót ad. Az egyszerű, „jaj de szép” értékelés helyett használjunk leíró dicséretet: mondjuk el, mit látunk, és mit érzünk ezzel kapcsolatban, aztán foglaljuk össze a viselkedést. Próbáljuk tehát felismerni a formákat, hangsúlyozzuk a nekünk tetsző színeket, emeljük ki, milyen sok munkát fektetett kiskorúnk a műbe. Érdemes próbálkozni, hiszen – ahogy írják – a jó dicséret után a gyerkőc önmagát is képes megdicsérni.
Óvodai etikett – 13+1 alapszabály
Mennyi alvásra van szüksége a gyereknek? Az alváskutatók szerint az általános iskolásoknak napi 10-11 óra alvásra van szükségük, míg óvodás korban ez a mennyiség 11-13 óra.
Részletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/csecsemo_gyermekneveles/2187/gyermekkori-alvaszavarok
A következetes gyermeknevelés legfontosabb szabályai
Manapság divatos az a nevelési mód, mely szerint mindent rá kell hagyni a gyerekekre és nem kell őket szabályozni. Sok esetben a szülő nem felnőttként viselkedik a gyermekkel, hanem úgy, mintha haverok lennének. Egy gyermek egészséges lelki és szociális fejlődéséhez következetes, szabályokkal határolt nevelésre van szükség. Hogyan is érhető ez el?
1. Ahhoz, hogy egy gyermek nevelhető legyen, tudnia kell, hogy szülei feltétel nélkül szeretik, még akkor is, ha rosszul viselkedik. A gyerekek rosszalkodásának hátterében legtöbbször a figyelemfelkeltés áll: „Vegyetek észre, én is itt vagyok! Szerettek engem?”
2. A nevelés nem egyenlő a fegyelmezéssel. A legtöbb jót és rosszat a gyerekek a körülöttük lévő felnőttek viselkedéséből sajátítják el, felnőttként is automatikusan az otthoni mintát fogják követni. A nevelés tehát akkor éri el célját, ha mi is az elveinknek megfelelően élünk. Gondoljunk csak bele, a szülők otthon nap, mint nap veszekednek a gyermekek szeme láttára minden következmény nélkül, viszont ha a testvérek veszekednek, rögtön jön a büntetés. Amit szabad nekünk, azt nekik nem?
3. A fegyelmezésnek, mely a neveléssel ellentétben a gyermek viselkedését próbálja megváltoztatni, több formája is van: kérés, utasítás, tanítás, büntetés, testi fenyítés. Ne felejtsük, minél többet kiabálunk, annál kisebb lesz a hatásfoka, hiszen a gyermek előbb-utóbb megszokja.
4. Mielőtt cselekednénk a gyermek fegyelmezésével kapcsolatos helyzetben, érdemes lehiggadnunk, nehogy valami olyat mondjunk, amit később megbánnánk.
5. A szabályokat előre ki kell jelölni, hogy tudják, mit nem szabad csinálniuk, vagy mikor ér véget a játékidő. Például: A játékot akkor kell befejezni, ha a híradó véget ér. Ha a híradó mindennapos program, akkor a gyerek tud mihez igazodni, főleg, ha még nem ismeri az órát.
6. Egy óvodáskorú gyermeket nem szükséges büntetni. Elég, ha elmagyarázzuk, hogy miért nem szabad úgy viselkedni, ahogy ő tett, illetve mit éreztünk, amikor megláttuk mit csinál. Pl.: Nagyon megijedtem, amikor megláttam a kést a kezedben, meg is vághattad volna magad. Tudod jól, hogy a kés nem való ilyen kicsi gyerek kezébe, ezért légy szíves, legközelebb ne vedd a kezedbe.
7. A szülőpárnak és a nagyszülőknek is egységes álláspontot kell képviselniük a szabályokkal kapcsolatban, mindenkinek ugyanúgy be kell tartatnia őket és mindenkinek ugyanazt a büntetést kell adnia egy bizonyos tettért. A büntetés legyen mindig arányos az elkövetett tett súlyával. Azonban sokszor elég, ha a gyerekek szintjén, nyugodtan és lehetőleg velük szemmagasságban megbeszéljük, hogy miért nem szabad elkövetni a tettet. Hétvégi programként csinálhatunk egy szabálytáblát, melyet jól látható helyre kirakhatunk az otthonunkban.
Beszélgessünk sokat gyermekünkkel, hiszen ő ebből tanulja meg, hogy a szülei szerint mely cselekedet helyes és helytelen. Mindig, de főleg akkor éreztessük a gyermekünkkel, hogy nagyon szeretjük, amikor mérgesek vagyunk rájuk.
Mittli Éva
http://www.pszichologusszombathely.hu/erdekessegek/a-kovetkezetes-gyermekneveles-legfontosabb-szabalyai